Thursday 28 February 2013

Refleksi Program KDCA-ISCEP


Pada 3 – 10 Februari yang lalu, saya dan sembilan rakan yang lain telah menjadi student buddy kepada sepuluh orang pelajar Korea dari tiga universiti yang berlainan. Saya telah diamanahkan oleh Cikgu Joan untuk menjadi student buddy kepada salah seorang pelajar Korea, iaitu Yun Yeong Jo atau lebih dikenali sebagai Colin.
   Kami meluangkan masa bersama, kami sering bertanya tentang sukatan pelajaran, tempat-tempat yang menarik, bahasa  serta keagamaan.  Saya mengajar beliau bahasa Malaysia, begitu juga dengan Colin yang mengajar saya serba sedikit bahasa Korea.
   Pada sesi kelas Samulnori pula, saya sering membantu beliau mengangkat alat perkusi yang dipanggil ‘buk’. Pada 7 haribulan Februari, kami pergi ke Kampung Damat untuk memperkenalkan tradisi masyarakat di Sabah. Walaupun beliau kurang meminati makanan di sini, akan tetapi beliau dapat menghabiskan tiga gelas bahar dan dapat bersama-sama menarikan tarian sumazau.
   Pada hari Sabtu pula, iaitu pada 9 haribulan Februari, kami bersama-sama melawati ke salah satu tempat yang menarik di Tamparuli, iaitu di Rumah Terbalik. Kami meluangkan masa bersama dengan bergambar bersama-sama dan bercerita.
   Ketika kami melawat pelajar-pelajar Korea di KDCA pada 11-13 Februari, hubungan persahabatan kami semakin erat bagaikan adik-beradik. Pada waktu lapang, saya membawa Colin dan beberapa student buddies dan pelajar Korea yang lain untuk berjalan-jalan, bercerita di Kafeteria, melawati zoo dan pergi ke pantai. Pada waktu kelas Samulnori pula, saya belajar alat muzik Kwaenggari dari Kyung Min Lim dan Kim Min Bum.
   Semasa di pantai, saya dan student buddies yang lain meluangkan masa bersama-sama pelajar Korea. Kami dapat bergambar bersama, merayakan hari jadi seorang pelajar dari SMK Narinang, belajar berarak/ berbarisan Samulnori dan seumpamanya. Begitu juga ketika kami melawati zoo.
   Kami mengalami perpisahan dengan pelajar-pelajar Korea sebanyak dua kali. Perpisahan yang pertama berlaku pada 13 Februari, dimana pelajar-pelajar Korea menghantar kami masuk ke dalam kereta. Kami semua berpelukan, bersalaman dan mengucapkan selamat tinggal kepada pelajar-pelajar Korea. Perpisahan yang Kedua ialah ketika kami pergi ke lapangan terbang pada 24 Februari yang lalu. Pada waktu itulah kali yang terakhir kami akan berjumpa dengan mereka.
   Pada pendapat saya, pengalaman saya bersama pelajar-pelajar korea merupakan salah satu pengalaman yang paling manis dan tidak dapat dilupakan. Semoga semua pelajar Korea tidak akan lupakan kami, student buddies dari SMK Tamparuli. Kami juga tidak akan pernah lupa akan pelajar-pelajar Korea.

No comments:

Post a Comment

COMMENT HERE